Menu
Free Pack
Buy Now

Zorg voor zorgpersoneel: TalentCare deelt 5 tips

door Anouk Minnes, op 6-4-21 8:57

TalentCare wil iedere dag de beste werkgever in de zorg zijn. Bij de eerste deelname aan het Great Place to Work onderzoek behaalden ze een Trust Index* score van maar liefst 95%. We gaan in gesprek met Evi van Zanten (Happiness Manager) en Amber Ferwerda (Arts) over de missie van TalentCare en op welke manier hun organisatiecultuur hier een rol in speelt.

TalentCare_Great-Place-To-Work_LK
Foto: Amber Ferwerda (Arts) en Evi van Zanten (Happiness Manager)

Waar staat TalentCare voor?

Evi: TalentCare ontwikkelt de nieuwe generatie zorgverleners. Wij behandelen en verplegen patiënten in opdracht van eerste- en tweedelijnszorginstellingen door heel Nederland. Dat doen we vanuit de overtuiging dat iedereen de best mogelijke zorg met persoonlijke aandacht verdient. En dat start bij onze zorgverleners: want om voor anderen te kunnen zorgen moet je eerst goed voor jezelf zorgen.

Amber: Binnen de zorg wordt vaak terug geredeneerd, waarbij de zorg voor patiënten de eerste prioriteit is. Hoewel ik het snap, is het in mijn beleving de verkeerde volgorde. Je hebt een duidelijke basis en een plan nodig om goede zorg te leveren. Door juist de medewerkers als prioriteit te zien, zal de zorg voor de patiënten naar mijn idee vanzelf ook beter worden. Doordat medewerkers een gevoel van invloed hebben over hun werkzaamheden en zich gezien voelen, ervaren ze ook de ruimte om echt aandacht te hebben voor de patiënt.

Welke 5 adviezen geven Evi en Amber voor andere (zorg)organisaties?

1. Persoonlijke zorg met aandacht

Evi: Het belangrijkste voor ons is persoonlijke aandacht. Dus niet alleen kijken naar wat iemand doet, maar echt naar de persoon erachter. Ga het gesprek met elkaar aan, wees open en luister écht naar iemand.

Amber: Binnen TalentCare denkt mijn manager goed met me mee en stelt vragen zoals: Wat heb je nodig voor je ontwikkeling? Wat wil je hier zelf uit halen? Of wat heb je nodig om goed te kunnen werken? Door het stellen van dergelijke vragen krijg je het gevoel dat je steun krijgt.

2. Gevoel van invloed

Evi: We zien TalentCare als een team, dus het kantoor samen met de zorgverleners. We staan open voor elkaars mening, hebben geen oordelen en geven persoonlijke aandacht aan elkaar. Als we sessies organiseren waarin iedereen zijn mening mag geven gaat dat heel natuurlijk. Er zijn wel honderden meningen, maar op een gegeven moment vind je elkaar daar wel in. De lijnen zijn kort, iedereen kan invloed hebben op besluitvorming, er heerst een actieve en open feedbackcultuur. Het is belangrijk om het vragen om ideeën en feedback in een vroeg stadium te doen. Hierdoor kun je veel meningen en visies meenemen.

Amber: Naast arts bij TalentCare ben ik hier ook mentor van startende artsen. Elke maand komen we samen met de mentoren en de directeur Stefan. Dan kijken we naar de veranderingen die gaande zijn en delen dan onze ideeën hierover. Door vroegtijdig bij de ideeën en de ontwikkeling van bepaalde plannen betrokken te worden, mee te kunnen denken en ook te merken dat er naar je geluisterd wordt, word je onderdeel van het plan. Het is dan ook makkelijker om mee te gaan met veranderingen. Je hebt een gevoel van invloed. Daarnaast zijn wij goed op de hoogte en kunnen we ook goed de vragen van andere artsen beantwoorden wanneer we mentorcontacten hebben.

3. Niet oké is ook oké

Evi: Net zo goed als dat je je successen viert, vinden we het ook heel belangrijk dat we bespreken als dingen niet lekker lopen. Of dat nou op persoonlijk of werkvlak is: we gaan altijd het gesprek aan om te kijken hoe we een collega zo goed mogelijk kunnen helpen.

4. Focus op ontwikkeling

Evi: TalentCare staat voor de best mogelijke zorg met persoonlijke aandacht. Om daar te komen is verandering van het systeem nodig. Naast het verlenen van zorg, dragen wij daarom middels verbeterinitiatieven ook concreet bij aan verbeteringen bij zorginstellingen. Zo is iedere zorgverlener bij ons ook écht een zorgverbeteraar! Als iets goed werkt willen we andere collega's inspireren om dat ook op hun werkplek te gebruiken. Wij zijn op kantoor bezig met een Zorgheldenwand. Iedereen die verbeterinitiatieven heeft afgerond, krijgt een plekje aan deze muur.

Amber: Als je nieuw start in een bedrijf dan vallen bepaalde zaken op. Je komt met een nieuwe bril. Is er iets wat op een positieve manier veranderd kan worden? Deze feedback geef je altijd in goed overleg en je probeert te kijken naar veranderingen die uiteindelijk iedereen wat ruimte kan geven.

5. Kwetsbaarheid begint bij jezelf

Amber: Kwetsbaarheid begint bij jezelf. Door kwetsbaar te zijn, lok je dit ook uit bij anderen. Het is oefenen om die kwetsbaarheid te tonen. Bij TalentCare heb ik vanaf het begin af aan mezelf kunnen zijn, ook met mijn zwakheden. Het was oké om mij daarop te blijven ontwikkelen. Deze ruimte krijgen en vervolgens ook nemen, is heel belangrijk. Als iedereen gaat wachten, dan gebeurt er niets.

Wat ik merk binnen bedrijven is dat als het niet goed loopt op het hoogste niveau en daar geen transparantie over is, dan geeft dat onrust in de rest van de organisatie. Maar als het management hier open over durft te zijn, dan volgt er juist begrip en vertrouwen. Denk aan een elektriciteitsschakeling, die schakelt positieve en negatieve energie door. En dat werkt twee kanten op. Maar dat loopt alleen als de schakelingen juist op elkaar aangesloten zijn. Zo voel ik dat ook bij TalentCare.

Evi: Tijdens ons dagelijks werk en in gesprekken stellen wij onszelf ook kwetsbaar op, bijvoorbeeld door onze eigen onzekerheden te delen. Hiermee willen wij laten merken dat het oké is om onzeker te zijn, iets spannend te vinden of om fouten te maken.

Hoe gaat TalentCare haar eigen werkgeverschap verder verbeteren?

Evi: Bij TalentCare meten en monitoren wij continu de eNPS (Employee Net Promotor Score) score. Ik merkte dat ik op zoek was naar de mening van collega’s over wat we al heel goed doen en wat nog beter kan. Met Great Place to Work kijk je op twee manieren naar je werkgeverschap. Als werkgever kijken we naar wat we eigenlijk allemaal al doen en waarom we doen wat we doen. Met het medewerkersonderzoek krijg je, doordat het anoniem is en iedereen de stellingen invult, een eerlijk beeld van wat onze mensen nou echt vinden.

Uit het Trust Index onderzoek heb ik goede tips en feedback ontvangen. Ik ben nu per team aan het kijken wat past en hoe we de tips kunnen oppakken. Hierin neem ik ook iedereen mee. Heel gaaf om hiermee aan de slag te gaan en samen actief bezig te zijn om te verbeteren. Op deze manier wil ik ook het signaal afgeven dat als je ons feedback geeft, we daar echt iets mee doen. En als sommige punten niet lukken, dan communiceer ik hierover en laat ik weten dat het niet kan, maar dat ik het wel meeneem.

………………………………….......

Over TalentCare
TalentCare ontwikkelt de nieuwe generatie zorgverleners. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat iedereen de best mogelijke zorg met persoonlijke aandacht verdient. Jonge artsen en verpleegkundigen volgen ontwikkelprogramma’s: een combinatie van relevante werkervaring, persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Vanuit hun eigen WeCareAcademy faciliteren ze een onderwijsprogramma met aandacht voor persoonlijk leiderschap, medische vakkennis, intervisie en coaching.

Over Great Place to Work
De missie van Great Place to Work is om het vertrouwen binnen organisaties te vergroten en dat iedereen, wie je ook bent of wat je ook doet, werkt bij een goede werkgever. De internationale organisatie biedt onderzoek, advies en workshops om iedere type organisatie te ondersteunen in hun ontwikkeling.

*Trust Index
De Trust Index is het internationale onderzoek van Great Place To Work. De vragenlijst bestaat uit 60 stellingen die de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties meten. Het percentage is het aantal positieve antwoorden. Bij een Trust Index van 70% of hoger is een organisatie Great Place to Work Certified.

Deel jouw reactie