Menu
Free Pack
Buy Now

Vertrouwelijk medewerkersonderzoek versus Hoe gaat het?

door Barbara Braak, op 21-5-20 10:00

Wanneer je in tijden van crisis een medewerkersonderzoek uitvoert, laat je medewerkers zien dat hun persoonlijke welzijn van groot belang is, je bereid bent naar hen te luisteren én daar ook acties op te ondernemen. 

Psychologische veiligheid is schaars in deze tijden. Onzekerheid over de toekomst op het gebied van onder andere werk en financiën kan zorgen voor stress bij mensen. Vragen naar de ervaringen van mensen lost het niet allemaal op, maar luisteren is een belangrijke eerste stap om een gevoel van veiligheid te bieden in deze turbulente tijd.

Eerlijke antwoorden in vertrouwelijk medewerkersonderzoek

Nu zul je misschien denken: “Ik kan mijn medewerkers toch ook gewoon vragen hoe ze zich voelen?” – dat kan zeker en is een hele goede manier om te laten blijken dat je om hen geeft. Toch blijkt dat deze vraag niet altijd zo eerlijk en direct wordt beantwoord als in een vertrouwelijk medewerkersonderzoek.

Medewerkersonderzoek: creëer veiligheid

In tijden waarin medewerkers angst en onzekerheid ervaren, voelen ze zich misschien minder veilig om hun behoeften en ervaringen te uiten richting de organisatie of hun leider(s). Zonder dit inzicht kunnen er blinde vlekken ontstaan die effect hebben op het nemen van beslissingen en de operatie van de organisatie.

Door data, verkregen uit een medewerkersonderzoek, te delen, te laten weten wat je van het onderzoek hebt geleerd én samen aan de slag te gaan, kun je de geloofwaardigheid en het vertrouwen binnen de organisatie vergroten en neem je een stukje angst en onzekerheid bij de medewerkers weg. Om zo tezamen bestendig te zijn voor dat wat nog komen gaat en opnieuw te kunnen gaan bouwen aan een sterke(re) organisatiecultuur.

Lees ook hoe BookerZzz de Covid-19 thuiswerk pulse survey heeft ingezet en wat de beste timing is om een medewerkersonderzoek uit te voeren!

Topics:medewerkersbetrokkenheidmedewerkersonderzoekpulse survey

Deel jouw reactie