Great Place To Work logo

Coming Out Day: waarom queer representatie op werk belangrijk is

Vandaag, op 11 oktober, is het Coming Out Day: een dag waarop we allemaal massaal uit de kast komen. Grapje, niet helemaal waar.

Vandaag is de dag dat we stilstaan bij de mogelijkheid voor queer personen om uit de kast te komen en het belang van een veilige omgeving om dit te kunnen doen. Ik hoor mensen massaal zuchten over het zoveelste thema rondom diversiteit en inclusie en vooral wanneer we gaan vertellen hoe belangrijk het is om iedereen een plek te geven in de werkomgeving om zichzelf te kunnen zijn.

Maar queer representatie is niet een zoveelste hippe term waar een workshop om gebouwd moet worden in het bedrijf, het is essentieel om een sterke bedrijfscultuur te bouwen en medewerkers te inspireren. Hoe? Ik neem jullie er graag in mee.

08 DAAN � DUIVENVOORDENWESTENBERG-1

Queer representatie?

Laten we bij het begin beginnen. Ik denk dat de meeste mensen hebben gehoord van de letters LHBTI+ (in die volgorde bij elkaar), maar de term 'queer' is nieuwer. In het kort kan queer gebruikt worden als parapluterm voor alle personen die zich niet identificeren als cisgender of heteroseksueel. De term geeft vrijheid voor mensen om zich niet onder een specifieke 'letter' te scharen, maar daar wel de mogelijkheid voor te geven. Zo kun je bijvoorbeeld lesbisch zijn of, zoals ik, aangeven dat je op meerdere genders valt, los van man of vrouw, en dus zeggen dat je queer bent.

We kennen vrijwel allemaal iemand die uit de kast is gekomen, of dat nu iemand in persoonlijke kringen is of een fictief personage uit een Netflix-serie. Queer representatie betekent het laten zien van personen of rolmodellen die onderdeel zijn van de queer community en hoe breder we dat kunnen doen, hoe beter. Een gebrek aan representatie van personen die uit de kast zijn gekomen, kan betekenen dat mensen zich alleen en buitengesloten voelen, omdat ze het idee hebben dat ze de enige zijn. Dit kan zijn in je omgeving op school, je vriendenkring, in je dorp of stad, maar voornamelijk ook in de media.

Linda Duits schreef in Het Parool over representatie als belang voor identiteitsvorming en zelfacceptatie: "Zichtbaarheid is bovendien leven: groepen die er in de media niet mogen zijn, zijn extra kwetsbaar in de samenleving". Hoe meer mensen gezien mogen worden, hoe meer acceptatie er zal ontstaan. Gelukkig nemen we grote stappen in zichtbaarheid op onze beeldschermen: in Amerika waren in februari van dit jaar 12% van de reguliere personages op tv queer, 2,8% hoger dan vorig jaar (BBC).

Bring it to work

Dat queer representatie in de media grote impact heeft, is duidelijk. Wanneer we onszelf kunnen herkennen in de ander, zullen we sneller zelf open zijn over wie we zijn en hoe we ons voelen. Maar waarom is dit belangrijk op werk? Een werkomgeving waarin je eerlijk kan zijn over je seksualiteit en gender, leidt tot meer authenticiteit en een verbeterd gevoel van community. Daarnaast wordt de relatie met andere collega's en managers verbeterd. Sterker nog, mensen die open kunnen zijn over hun seksualiteit en gender op werk, zijn betere advocates voor de organisatie. Maar dat niet alleen. Mensen die het idee hebben volledig zichzelf te kunnen zijn op de werkvloer zijn creatiever, productiever en het verloop is een stuk minder hoog.

Dat is alleen vaak zo makkelijk nog niet. Een belangrijk ding dat opvalt, is dat er nog weinig (vocale) queer rolmodellen zijn in het bedrijfsleven, voornamelijk die de top bekleden. Zo zijn bijvoorbeeld slechts 4 van de 500 Fortune 500 CEO's openlijk queer en in Nederland is de juiste data er niet eens over bekend. Is het omdat één op de drie queer medewerkers wordt lastig gevallen op werk? Misschien. Maar ik vrees dat we met een kip en ei verhaal te maken hebben - wanneer we meer queer rolmodellen in het werkleven hebben, zal er meer acceptatie zijn voor queer collega's. Maar we begrijpen allemaal hoe spannend het is om degene te zijn die het pad vrij moet maken.

Wat kun je doen als organisatie?

Een veilige werkomgeving creëren waarin iedereen zich welkom voelt, is iets wat je samen voor elkaar krijgt. Hier een aantal eerste tips om de weg vrij te maken voor je queer collega's:

  • Gebruik inclusieve bewoording - in de benaming van de relationele sfeer, maar bijvoorbeeld ook bij het gebruiken van gender pronouns. Inclusieve bewoording lijkt een klein detail, maar kan een wereld van verschil maken voor de mensen om je heen om zich iets meer zichzelf te kunnen voelen.
  • Spreek mensen actief aan op misplaatste grappen - niet iedere grap is 'maar een grapje'. Om écht een inclusievere werkomgeving te krijgen, is het belangrijk om zogenaamde onschuldige grapjes gelijk de kop in te drukken.
  • Stel vertrouwenspersonen aan - wanneer het lastig is voor werkgevers om zelf de deur voldoende open te zetten, of wanneer ze het idee hebben niet de juiste gesprekken te kunnen voeren. Stel een vertrouwenspersoon aan waarmee dit wel kan. Wanneer er een gevoel is van een veilige baken, wordt het een stuk veiliger om openlijk te spreken over je seksualiteit of gender.
  • Last but not least: luister - werknemers hebben veel ideeën over hoe queer representatie beter vertegenwoordigd zou kunnen worden binnen de organisatie. Ook zullen er waarschijnlijk meer onderdrukte stemmen zijn dan je je van tevoren had kunnen bedenken. Neem de tijd om te luisteren naar de mensen om je heen. Alleen zo kan de deur open worden gezet naar meer representatie.

Tot slot

Coming Out Day is een moment om stil te staan bij de stappen die nog gezet kunnen worden om queer rolmodellen een kans te geven binnen je bedrijf. Het proces is niet van de ene op de andere dag voltooid, maar kleine baby steps kunnen de aanzet geven om het verschil te maken. Niet alleen omdat diversiteit en inclusie belangrijke buzzwords zijn in het vormen van de bedrijfscultuur, maar omdat je bedrijf de kans verdient om een plek te worden om ieder talent te kunnen ondersteunen. Of ze nou hetero of queer zijn.

Dit artikel is geschreven door Danielle Jiskoot, de founder van The Drag Agency en co-founder van TDA Management. Ze studeerde politicologie en begon in 2019 The Drag Agency toen ze erachter kwam dat er geen agentschap was voor drag talent in Nederland. Danielle is ondernemer, spreker over diversiteit en inclusie op het gebied van queer talent en dagvoorzitter.

Start betekenisvolle gesprekken


Hoe start je een gesprek over onder andere queer representatie? En welke vragen kun je stellen? Om zulke gesprekken te stimuleren, heeft Great Place to Work een kaartspel met  35 open vragen ontwikkeld. Deze vragen helpen om betekenisvolle gesprekken op gang te brengen. 

 Vraag het kaartspel aan

Comments