Great Place To Work logo

Waarom het meten van Employee Experience onmisbaar is voor hybride werksituaties

Employee experience - Header

De employee experience speelt een belangrijke rol in een succesvolle hybride werksituatie. Tegenwoordig is het voor organisaties zelfs een cruciale factor in het behalen van succes. Maar wat houdt dit precies in en welke voordelen biedt het? 

Wat houdt de employee experience in?

De employee experience draait om de beleving die een medewerker heeft binnen de organisatie en de mate waarin dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Als organisatie wil je er natuurlijk voor zorgen dat je medewerkersbeleving zo positief mogelijk is. Met een goede medewerkersbeleving creëer je een organisatie waar mensen graag willen komen én blijven werken. 

Organisaties waarin de employee experience centraal staat, worden doorgaans gekenmerkt door een hoge mate van onderling vertrouwen tussen managers en medewerkers. Deze mate van vertrouwen zorgt niet alleen voor betrokkenheid en productiviteit, maar ook voor een duurzame manier van werken.

In een omgeving die wordt gekenmerkt door vertrouwen hebben medewerkers het gevoel dat ze zichzelf kunnen zijn en ervaren ze emotionele en mentale veiligheid. Daarnaast ervaren ze hun werk als betekenisvol en worden ze gezien als individu, en niet alleen als medewerker. Dankzij deze omgeving zijn medewerkers ook op persoonlijk vlak gelukkig en gezond, en kunnen ze voor lange termijn bijdragen aan de organisatie. 

Hoewel employee engagement gerelateerd is aan de employee experience, gaat de employee experience op basis van vertrouwen verder dan engagement. Bij betrokkenheid ligt de focus vaak op het verhogen van de productiviteit in de organisatie door het beste uit medewerkers te halen. Mensen die werken in een omgeving met een hoge mate van vertrouwen doen extra hun best, maar op een duurzame manier die verder gaat dan betrokkenheid. Zij kijken ernaar uit om naar hun werk te gaan en ervaren hun werk als betekenisvol. Natuurlijk zij zijn betrokken, maar het is meer dan dat. Zij zijn loyaal en dragen bij aan de organisatie voor de lange termijn.

De employee experience meten: wat zijn de voordelen?

Een goede employee experience biedt verschillende voordelen. Het meetbaar maken van de ervaringen van medewerkers kan je helpen om de employee experience inzichtelijk te maken en verder te verbeteren. Zes redenen om de employee experience te meten: 

1. Ontdek hoe het echt met mensen gaat

Door te meten hoe medewerkers hun dagen thuis en op kantoor ervaren, krijg je inzicht in de zaken die goed en minder goed gaan binnen de organisatie. In hybride werksituaties zie je niet alles meer en daardoor kun je signalen missen. Ook kunnen medewerkers het - deels vanwege online meetings - makkelijker verzwijgen als ze ergens mee zitten. Zo heb je bijvoorbeeld minder zicht op de mentale gezondheid van medewerkers.

Het is dan ook van belang om nieuwe manieren te vinden waarop medewerkers hun beleving kunnen delen. Een objectieve meting kan helpen om een goed beeld van de situatie te krijgen. Zo voorkom je tevens dat je beslissingen maakt die enkel gebaseerd zijn op aannames over de medewerkersbeleving. 

2. Vergaar inzicht in mogelijke verbeterpunten

Het hybride werken heeft de manier van samenwerken veranderd. Dat kan ertoe leiden dat de behoeften van medewerkers zijn veranderd of dat zij tegen dingen aanlopen. Wanneer je de employee experience meet, worden deze zaken direct inzichtelijk en kun je erop reageren. Daarom is het nu een goed moment om aan de slag te gaan met de feedback van medewerkers, en ervoor te zorgen dat eventuele tekortkomingen van het hybride werken worden aangepakt. Hiermee voorkom je dat medewerkers de organisatie verlaten omdat ze hun ervaringen niet konden delen.

Zo kun je je door HR best practices laten inspireren, waardoor medewerkers succesvol thuis én op kantoor kunnen werken. Objectieve metingen zorgen ervoor dat je concrete aanknopingspunten hebt waarmee je aan de slag kunt gaan. De informatie die je hiermee verzameld, kan je niet alleen helpen om het huidige beleid aan te passen, maar kan ook ondersteunen bij belangrijke beslissingen in de toekomst.

3. Voorkom blinde vlekken

Uit onderzoek blijkt dat we onszelf als mens beoordelen op onze intentie, en niet op onze impact. Mensen in invloedrijke posities zijn zich niet altijd bewust hoe hun gedrag overkomt op anderen. Deze blinde vlekken kunnen productieve en waardevolle gesprekken dwarsbomen.

Door deze zogenaamde ‘self-serving bias’ wordt het lastiger om op een goede manier met feedback om te gaan. Zo mis je punten die de organisatie juist vooruit kunnen helpen. 

Een objectieve meting van de employee experience kan dan ook een goede uitkomst bieden. Met behulp van een zo’n meting krijg je een compleet overzicht van wat er speelt binnen de organisatie. Zo voorkom je blinde vlekken en wordt juist de stem van de minderheid ook gehoord. 

Employee experience - Middle

4. Meer aandacht voor belangrijke thema’s

Een succesvolle hybride werksituatie vraagt om een andere verdeling van de aandacht. Sommige thema’s, zoals verbondenheid en communicatie, hebben meer aandacht nodig om de gestelde doelen te behalen. 

Dit kan betekenen dat andere thema’s, zoals het behalen van eerder bepaalde prestaties, juist even naar de achtergrond geplaatst moeten worden. De meest relevante thema’s zijn namelijk de thema’s die nu spelen en een grote invloed hebben op de dagelijkse werkzaamheden en mentale gezondheid van medewerkers. Het meten van de employee experience geeft input over deze relevante thema’s, waardoor je als organisatie de juiste keuzes rondom hybride werken kunt maken. 

5. Extra aanknopingspunten voor gesprekken

De resultaten van de employee experience meting bieden een goed aanknopingspunt voor gesprekken met medewerkers. Zo kun je gevonden problemen in kaart brengen en samen doelgericht sparren over mogelijke oplossingen. Door medewerkers te betrekken in dit proces, is de kans groter dat zij enthousiast worden over de uitkomst, en vervolgens actief bezig gaan met de nieuwe beslissingen. Hiermee geef je ze tevens het gevoel dat ze als individu gezien worden binnen de organisatie. Ook voorkom je op deze manier dat je beleid maakt op basis van aannames. 

GPTW - Q421 - Lead Gen Blog Graphic

6. (H)erken successen en missers

Voorafgaand aan succes vinden er doorgaans een aantal missers plaats. Door de employee experience te meten, ontdek je welke aspecten van hybride werken minder goed beleefd worden. Zo creëer je ruimte om te experimenteren met nieuwe aanpakken die de potentie hebben succesvol te worden. 

Wanneer er daarentegen vast gehouden wordt aan één aanpak, ontneem je de organisatie de kans om te experimenteren met methodes die kunnen leiden tot een succesvolle nieuwe manier van werken. Zo heeft het ontwerp- en adviesbureau IDEO het motto: “Faal vaak om eerder te slagen”.

Bij het leren van fouten is psychologische veiligheid van groot belang. Alleen in een omgeving waarin men zich veilig voelt, is er ruimte om te experimenteren. De juiste cultuur is dus onmisbaar om een positieve employee experience neer te zetten. Zorg dat je medewerkers meeneemt in het gesprek over methodes die succesvol en minder succesvol zijn geweest. Door deze informatie te delen, voelen medewerkers zich niet alleen betrokken bij de organisatie en het proces, maar zullen ze ook sneller ideeën of verbeterpunten aandragen. 

Employee experience - Consultation

Topics: Hybride werken

Comments