Menu
Free Pack
Buy Now

Zo vergroot je de betrokkenheid van medewerkers in crisistijd

door Anouk Minnes, op 15-10-20 12:01

Het creëren van een veilige werkomgeving is de taak van iedere werkgever. Nu de coronacrisis onze hele maatschappij op z’n kop gezet heeft, blijkt dit topprioriteit. Onzekerheid over de toekomst kan zorgen voor stress. Vragen naar de ervaringen van mensen lost het niet allemaal op, maar luisteren is een belangrijke eerste stap om een gevoel van veiligheid te creëren. Het meten van de medewerkersbetrokkenheid geeft hierbij belangrijke inzichten. Je zou misschien verwachten dat de betrokkenheid daalt in een crisisperiode. Onze data wijst echt anders uit.

Al 35 jaar meet Great Place To Work goed werkgeverschap, ook gedurende eerdere crisissen. Onze internationale onderzoeksdata laat zien dat hoe organisaties om zijn gegaan met hun mensen gedurende de kredietcrisis van 2007 tot 2009, een effect had op de bedrijfsresultaten. Organisaties waarin medewerkers een consistent positieve employee experience ervaarden lieten een omzetgroei van 14.4% zien. In dezelfde periode verloor de S&P 500 35.5% en FTSE 100 31%.

Het afgelopen half jaar hebben organisaties, naast de thuiswerk pulse survey, ook meegedaan aan het Trust Index medewerkersonderzoek. Deze deelnemende organisaties zijn gemiddeld 3% op de Vertrouwensindex gestegen ten opzichte van hun vorige meting, met name op de geloofwaardigheid van het leiderschap (+11%). In deze infographic vind je alle resultaten.

De 5 sterkst gestegen stellingen zijn:

1. Leiderschap handelt eerlijk en ethisch verantwoord (+10%)

Transparantie communicatie, eerlijk handelen en goed met je mensen omgaan is essentieel in crisistijd. Leiders die dit juist in deze periode laten zien worden hiervoor gewaardeerd.

2. Mensen hier worden aangemoedigd om balans aan te brengen tussen hun werk en privéleven (+10%)

Van de één op de andere dag moeten thuiswerken. Met kinderen springend om je heen of alleen wegkwijnend aan de keukentafel. Natuurlijk heeft dit zijn heeft effect op de balans tussen werk en privé. Als je hier regelmatig aandacht aan besteedt en het bespreekbaar maakt, versterkt dit de betrokkenheid. 

(Lees ook deze 5 tips om meer verbondenheid tijdens thuiswerken te ervaren).

3. Leiderschap gaat op een goede manier te werk bij het coördineren van mensen en het verdelen van het werk (+9%)

Binnen veel organisaties moesten ineens nieuwe manieren van werk gevonden worden. Er ontstond een grote mate van creativiteit en het helpt als het leiderschap duidelijkheid biedt over wie welk werk wanneer kan doen.

4. Leiderschap houdt mij op de hoogte van belangrijke kwesties en veranderingen (+7%)

Het toverwoord? Communicatie. Zeker in tijden van afstand kun je niet genoeg (met een heldere boodschap) communiceren. Dit frequent en transparant doen geeft een enorme boost aan de betrokkenheid van mensen.

5. De wijze waarop wij een bijdrage leveren aan de maatschappij geeft mij een goed gevoel (+6%)

De vraag die daarin centraal staat is : Hoe kunnen we, vooral als we geen vitaal beroep hebben, een bijdrage leveren aan de samenleving. We zien dat organisaties het afgelopen half jaar hier tijd en aandacht aan hebben besteedt. 

De 2 gedaalde stellingen zijn:

Ik heb het gevoel dat ik hier een verschil maak (-6%) en Mijn werk heeft betekenis; het is niet zomaar een baan (-2%).

Deze twee stellingen hebben te maken met het gevoel van trots dat iemand ervaart of zijn of haar eigen werk. Mensen hebben thuis de tijd om na te denken over de vraag: “Is dit wel echt het werk wat ik wil doen?” Het is goed om hierover in gesprek te gaan zodat iedereen zijn of haar eigen ‘purpose’ kan vinden en daardoor gemotiveerd blijft. Als je hier niet op focust, gaan deze mensen weg zodra ze de kans zien. 

Mis niet de boot: over een half jaar meten is te laat

Deze data toont aan dat het meten van medewerkersbetrokkenheid in crisistijd niet automatisch betekent dat de scores dalen, in tegendeel. De gestegen thema’s hebben te maken met succesfactoren van werkgeverschap in crisistijd: transparante communicatie, goed leiderschap, focus op de balans tussen werk/privé en iets teruggeven aan de samenleving.

Denk je 'Ach, nu is niet de tijd en we meten wel weer wat mensen vinden als het allemaal voorbij is’? Dan mis je:

  • Waardevolle inzichten in wat voor mensen nu het belangrijkste is;
  • De veranderde behoeftes die mensen hebben in deze crisis;
  • De meest talentvolle medewerkers. Zij zullen niet wachten totdat je ze over een half jaar naar hun feedback vraagt – ze zullen vertrekken naar een organisatie die nú om hen geeft. 

Wees niet bang dat de resultaten nu kunnen tegenvallen. En wanneer ze tegenvallen dan ben je er op tijd bij om het tij te keren!

Hoe nu verder?

Het start met het inzicht in de huidige perceptie van je medewerkers. Vanuit ons Trust Index onderzoek bieden wij deze belangrijke inzichten. Daarbij bieden onze consultants handvatten, trainingen en adviezen die passen binnen jullie context. Tevens bieden wij in deze crisistijd pulse surveys aan om de eerste data te verzamelen en ervaring op te doen met Great Place To Work. 

Wil je hier eens over sparren? Plan een online afspraak, stuur mij een e-mail of bel mij via 06 52 72 64 17 (of je kunt mij direct contacten via de live chat!)

Deel jouw reactie