Menu
Free Pack
Buy Now

Nieuw kantoor in coronatijd? Great Place To Work verhuist naar impact hub Oceans in Haarlem (interview met René Brouwers)

door Anouk Minnes, op 1-10-20 9:05

Sinds 1 oktober 2020 is Great Place To Work de tweede huurder van het nieuwe concept Oceans in Haarlem. Een bijzonder gebouw met een groter doel. Het is de missie van Oceans om te inspireren om een beweging op gang te brengen. Lees meer over het concept in het persbericht. We spraken met René, directeur van Great Place To Work Nederland, over de keuze om naar Oceans te verhuizen en de rol van kantoor in deze tijd.

Wat sprak jullie het meeste aan in het concept Oceans?

De mix van organisaties en de open manier van samenwerken sprak ons het meeste aan. Op deze manier kun je veel meer inspiratie uit de omgeving halen en samen beter worden: 1 en 1 wordt hierdoor 3. In andere gemeenschappelijke kantoren wordt er toch vaak achter “gesloten” deuren gewerkt of je hebt een kantoor met alleen je eigen collega's. De combinatie van grotere bedrijven, kleinere bedrijven en zzp’ers biedt de mogelijkheid om elkaar te helpen. Oceans is hierdoor niet alleen een gave werkplek om te werken en om klanten te ontvangen met een plant-based restaurant, vergaderopties en een mooi interieur. Door de energie van al die verschillende mensen bij elkaar kan het leiden tot iets veel groters. Oceans vertaalt dat in “Let’s make waves”.

 

Oceans Haarlem - Great Place To Work Persbericht (1)

Welke overtuiging is nodig om bij Oceans te huren?

Oceans zoekt organisaties met dezelfde overtuiging – impact willen maken. Impact waarbij het draait om de combinatie van een purpose nastreven en op een gezonde manier profit realiseren. Dit is ook een vereiste vanuit Oceans om te mogen huren. In ons geval willen wij nog mooiere werkgevers bouwen en Dopper wil plastic uit de oceanen weren. Zo heeft iedereen zijn eigen verhaal met de overtuiging enerzijds een goedlopend bedrijf te zijn en anderzijds iets toe te voegen aan deze wereld.

Hoe zijn jullie als Great Place To Work bij Oceans terecht gekomen?

Ik sprak Merijn, oprichter van Dopper, bij een borrel. Hij deelde dat hij een gaaf project was gestart en ik deelde dat wij op zoek waren. Eén en één werd al heel snel twee. Wij waren op zoek naar een andere locatie, dus het was de perfecte timing. Later hoorden wij dat ons eigen Trust Index onderzoek bij Dopper aanleiding voor hen is geweest om te zoeken naar een andere locatie. De medewerkers hadden aangeven dat zij een meer inspiratie werkomgeving fijn zouden vinden. En zo komt alles mooi bij elkaar samen.

Virginia Yanquilevich (CEO van Dopper) zegt hierover: "In het onderzoek vanuit Great Place To Work werd voor het eerst duidelijk dat er een behoefte leefde bij onze mensen om het kantoor passend te maken bij de mensen en Dopper. We waren namelijk bezig om uit onze voegen te barsten. We groeiden hard dus wij hadden de verwachting dat de behoefte en wensen alleen maar sterker zou worden. We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe plek passend bij onze cultuur, een plek welke zou aansluiten op de behoefte van onze mensen en die onze duurzame manier van werken nog een stap verder zou brengen. De sfeer, de sparkle, moest uiteraard worden behouden. Die plek bestond voor ons nog niet en hebben wij daarom gecreëerd.’’  

Hoe kwamen jullie tot het teambesluit om naar Haarlem te gaan?

Voor mij was, als inwoner van Haarlem, zou de beslissing snel gemaakt zijn. Maar net zoals bij andere belangrijke besluiten binnen ons team doen we dit samen – en nu helemaal gezien we hiermee ook ons geliefde Amsterdam zouden verlaten. Enige tijd terug heeft Oceans een presentatie gegeven aan het gehele team en hebben wij de effecten op reistijd voor iedereen in kaart gebracht. Daarna hebben wij ons vaste besluitvormingsrondes gevolgd: 1. Zijn er verhelderende vragen? 2. Zijn er meningen? 3. Heb je vanuit organisatie-oogpunt een bezwaar? Uiteindelijk had niemand een bezwaar en was de keuze alsnog heel snel gemaakt!

Hoe kijk jij naar de rol van kantoor in deze tijden van veel thuiswerken?

Het is natuurlijk jammer dat we nu, in ieder geval, de komende drie weken niet naar kantoor kunnen. Wat ik wel de afgelopen periode heb geleerd is dat de belangrijkste functie van het kantoor die van een sociale hub is. Een omgeving als bij Oceans draagt bij aan een stuk trots: collega’s lopen rond in een echt bijzondere omgeving, willen hier graag klanten ontvangen en workshops gaan geven. Het geeft ook een boost aan de teamspirit en verbinding wat weer een positief effect heeft op de innovatie.  

Wat is jouw advies qua thuiswerken versus kantoor?

Mijn advies zou zijn om de juiste combinatie te vinden tussen thuiswerken en jouw social hub te creëren waarin je mensen met energie bij elkaar brengt waardoor positiviteit en innovatie kan ontstaan. Ik geloof niet in 100% thuiswerken, ondanks dat door de technologie zeker mogelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat de verbinding, door met elkaar in een ruimte te zijn, energie brengt. Energie die nodig is om jouw business verder te brengen. Operationeel werk, waar je anderen minder voor nodig hebt, kan prima vanuit huis.

Hoe kan HR hier het beste mee omgaan?

Mensen gaan bewuster een keuze maken over voor welk werk ga ik naar kantoor en voor welk werk blijf ik thuis. Als je het zelf prettiger vindt om thuis te werken, dan kan dat. Je kunt meer op de individu gaan toespitsten omdat de verplichting van kantoor eraf is. Hierdoor kun je meer output gestuurd gaan werken. Hiervoor is een vereiste dat er een cultuur van vertrouwen bestaat waardoor iedereen zich vrij voelt om die keuze te maken. 

Bepaal samen met elkaar welke rol kantoor heeft en dan kan ieder zelf bepalen voor welk werk/doel de omgeving van kantoor of van thuis nodig is. Dat kan de ene persoon zeggen ik blijf vier thuiswerken en 1 dag naar kantoor want dat is voor mij het meest effectieve. En de ander draait het om: ik werk vier dagen op kantoor en 1 dag thuis. Dat werkt volgens mij het meest effectief.

------

Heb je inspiratie nodig om het thuiswerken leuker te maken? Ontdek de 5 tips voor HR en de 5 tips voor jou als individu

Vanaf 20 oktober gaat (ook gezien de nieuwe maatregelen) het nieuwe plant-based restaurant Mama Gaia op de begane grond open. Reserveren kan via deze link.

Zijn jullie zelf op zoek naar een nieuw kantoor? Oceans zoekt nog huurders.

Wil je meer weten over wat wij doen bij Great Place To Work? Neem contact met ons op!

Deel jouw reactie