Menu
Free Pack
Buy Now

Dit zijn de 111 Great Place to Work Certified organisaties!

door Anouk Minnes, op 11-5-21 14:54

Een recordaantal van 111 organisaties is in de periode april 2020 tot maart 2021 erkend met de titel Great Place To Work Certified. Door het erkennen van goed werkgeverschap door certificering, streeft Great Place to Work ernaar organisaties te stimuleren hun mensen op de eerste plek te (blijven) zetten, ook in tijden van crisis. Het medewerkersonderzoek op basis van het internationale Great Place to Work model vormt hiervoor de maatstaf. In dit artikel bespreken wij de meest opvallende trends van dit bijzondere jaar.

Lees het Great Place to Work Certified Magazine:

Great Place to Work Certified magazine

Recordaantal

Van de 137 deelnemende organisaties, voldoen 111 organisaties aan de criteria van de Great Place to Work certificering. Dit is een recordaantal in de 19-jarige geschiedenis van Great Place to Work in Nederland. In de vorige lijst-periode werden 84 organisaties gecertificeerd. Organisaties worden gecertificeerd op basis van de 60 stellingen over vertrouwen, trots en plezier. Het belangrijkste is dat al deze organisaties bouwen aan hun goede werkgeverschap. Certificering is dan de kers op de taart.

Vertrouwen als belangrijkste factor voor goed werkgeverschap

Great Place to Work onderzoekt de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties. Uit empirisch onderzoek is gebleken dat dit de belangrijkste factoren zijn voor het zijn van een goede werkgever. Jaarlijks wordt dit onderzoek in 62 landen binnen 7.000 organisaties uitgevoerd. De gemiddelde score op de 60 stellingen uit het medewerkersonderzoek vormt de Trust Index score. Dit jaar scoren de gecertificeerde organisaties 81%(*). De 26 organisaties die niet voldeden aan de criteria scoren gemiddeld 64%.

*Het percentage geeft weer hoeveel mensen een ‘vaak waar’ of ‘bijna altijd waar’ score hebben gegeven ten opzichte van alle gegeven antwoorden.

Werkgeversimago: eNPS score

Als werkgever streef je er natuurlijk naar dat mensen een positief beeld van jouw organisatie hebben en dit ook delen met de mensen die zij ontmoeten. Juist in dit bijzondere jaar maken organisaties die aandacht blijven besteden aan goed werkgeverschap het verschil. Een belangrijke pijler van het werkgeversimago bij huidige medewerkers is de eNPS-score. Deze score wordt in het Great Place to Work onderzoek als volgt uitgevraagd: “Ik zou onze organisatie sterk aanbevelen aan vrienden en familie als een 'great place to work”. Bij de 111 Great Place to Work Certified organisaties geven 8 van de 10 respondenten aan hun werkgever aan te bevelen. Bij de organisaties die niet gecertificeerd zijn, zijn dit er slechts 5 op de 10.

Hier maken de Great Place to Work Certified organisaties het verschil

Wat maakt dat de gecertificeerde organisaties hoger scoren dan de niet gecertificeerde organisaties? Op basis van het onderzoek blijkt dat de grootste verschillen te zien zijn in de volgende thema’s:

  • Management neemt mensen aan die hier goed passen (79% versus 53%)
  • Management doet wat het belooft en wat het zegt (77% versus 50%)
  • Management betrekt medewerkers in beslissingen die betrekking hebben op hun werk en werkomgeving (67% vs 43%)
  • Dit is een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving (80% versus 56%)
  • Mensen passen zich hier snel aan in tijden van veranderingen die nodig zijn voor het succes van onze organisatie (82% versus 60%)

Besteed als werkgever met name op deze aspecten aandacht om een volgende stap te zetten in jullie werkgeverschap.

Effect op de klantbeleving

Vertrouwen binnen organisaties is op te delen in vijf niveaus:

1. Zelfvertrouwen
2. Vertrouwen in 1-op-1 relaties
3. Vertrouwen binnen en tussen teams/afdelingen
4. Vertrouwen in de organisatie
5. Vertrouwen van de klant (reputatie)

Aan de eerste vier niveaus werk je continu zodra je bezig bent met het bouwen aan een great place to work. Het hoogste niveau van het vertrouwen heeft vervolgens effect op het vertrouwen van de klant ofwel jullie reputatie. Dit gaat om aspecten als het nakomen van afspraken, een goede klantenservice, bereikbaarheid, duidelijke communicatie en net even dat extra stapje zetten voor de klant. In kader van dit thema laten de gecertificeerde en niet gecertificeerde organisaties een groot verschil zien op de stelling “Onze klanten beoordelen de service die we leveren als uitstekend”. Gecertificeerde organisaties hebben op de stelling een score van 79%. De niet gecertificeerde organisaties krijgen een score van 51%.

Iedere organisatie kan een great place to work zijn

Wat voor type organisatie je ook bent of hoeveel medewerkers er ook bij je werkzaam zijn, iedere organisatie kan een great place to work zijn. In iedere organisatie werken namelijk mensen en hoe je met elkaar samenwerkt en met elkaar omgaat bepaalt het succes van de organisatie. De 111 gecertificeerde organisaties representeren 20 branches, van callcenter tot productie, van zorg tot IT.

Uitreiking Best Workplaces Awards 2021

De lijst van Best Workplaces is gebaseerd op certificering & de evaluatie van 12 werkgeverschap thema’s via de Culture Audit. Op dinsdag 8 juni 2021 maken wij om 15.00 uur de 37 Best Workplaces bekend en jij kan er bij zijn!

Waarom meekijken?

Het thema dit jaar is The Forerunners – deze werkgevers hebben ook in tijden van crisis aangetoond hun mensen op 1 te blijven zetten. Wie deze organisaties zijn en hoe zij dat gedaan hebben? Dat ontdek je op dit event!

  • Om tips en voorbeelden te krijgen over hoe je goed werkgeverschap in de praktijk brengt;
  • Om inzicht te krijgen in wat voor effect leiderschap, waarden en innovatie heeft op goed werkgeverschap;
  • Om de digitale goodiebag te ontvangen met de nieuwste whitepapers, rapporten en best practices over goed werkgeverschap in Nederland!
Reserveer jouw digitale stoel!
Topics:Great Place to Work Certified

Deel jouw reactie