Great Place To Work logo

Great Place to Work: 7 vragen & antwoorden

Wie is Great Place To Work®? Wat meten we in het Trust Index-medewerkersonderzoek? Hoe ziet het Great Place To Work-traject eruit? En wat levert deelname op? In dit artikel geven we antwoord op veelgestelde vragen. Lees snel verder of bekijk de video hieronder. 

HubSpot Video

  1. Wie is Great Place To Work?
  2. Wat is de Trust Index™?
  3. Hoe ziet het Great Place To Work-traject eruit?
  4. Wat zijn de investering?
  5. Wat is de tijdinvestering?
  6. Hoe werkt certificering en de lijst van Best Workplaces™?
  7. Wat levert deelname op?

1. Wie is Great Place To Work?

Great Place To Work is een wereldwijde organisatie met meer dan duizend mensen in meer dan 60 landen die elke dag bezig zijn om organisaties mooier te maken. Waarom? Omdat we geloven dat iedereen een geweldige werkplek verdient. Dit doen we door te kijken naar waarden en naar leiderschap. Dit moet tezamen ervoor zorgen dat vertrouwen centraal staat in jouw organisatie. Een hoge mate van vertrouwen zorgt er namelijk voor dat iedereen in staat is het beste uit zichzelf te laten. Dat leidt weer tot innovatie en groei binnen jouw organisatie. 

Bovendien erkennen we goed werkgeverschap middels onze erkenningsprogramma's Great Place To Work-Certified™ en de Best Workplaces Awards.  

Organisaties werken met ons samen om, op basis van het onderzoek, inzicht te krijgen in wat er echt speelt, advies en begeleiding te ontvangen én onderdeel te zijn van een netwerk vol inspiratie en kennisdeling. 

Iedere organisatie kan een great place to work zijn, ongeacht grootte of branche. Vanaf 10 medewerkers kan jouw organisatie al meedoen, of je nu al een goede werkplek bent of nog niet. Wij zijn er om jou te helpen een great place to work te worden!

Tip: meer weten over ons gedachtegoed? Vraag de whitepaper Great Place To Work For All-filosofie aan.

2. Wat is de Trust Index?


De Trust Index is het onderzoek naar de medewerkersperceptie over de mate van vertrouwen, trots en plezier.

Binnen dit online onderzoek meten we thema’s als transparante communicatie, integriteit, ontwikkelingsmogelijkheden, eerlijke beloning, afwezigheid van discriminatie, verbondenheid en trots.

De Trust Index bestaat uit 60 stellingen en twee open vragen:

1. Wat maakt deze organisatie uniek of ongewoon?
2. Als je één ding zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn? 

Deze vaste set aan vragen vormt in 60 landen de basis en biedt daarmee talloze benchmarkmogelijkheden. Het is ook mogelijk om eigen vragen toe te voegen aan het onderzoek, zodat het nog beter aansluit bij jullie specifieke situatie.

Tip: benieuwd naar de opbouw van het Trust Index medewerkersonderzoek. Vraag het document met het model aan via deze link

3. Hoe ziet het Great Place to Work traject eruit?

Het traject vertelt je waarin jouw organisatie zich kan ontwikkelen. Het maakt je bewust van de belangrijkste thema's om op te focussen. Door medewerkers hierin te betrekken, zorg je voor een veilige en positieve setting waarin verbeteringen kunnen ontstaan. Het traject is geschikt voor organisaties die al een hele sterke organisatiecultuur hebben, die nog in ontwikkeling zijn, die zich in een complexe situatie bevinden of waar het vertrouwen nog laag is.

Het traject bestaat uit 4 stappen: 

Stap 1: design. Tijdens deze fase maak je kennis met jouw Customer Success Manager. We bespreken jullie doelen en geven invulling aan het proces van opvolging. De voorbereiding neemt ongeveer vier weken in beslag (afhankelijk van jullie situatie). 

Stap 2: onderzoek.
Het Trust Index-medewerkersonderzoek staat twee weken open. Op de startdatum lever je de Culture Brief bij ons aan. Maximaal anderhalve week later worden de resultaten opgeleverd en weet je of jullie gecertificeerd zijn. 

Stap 3: opvolging. Het belangrijkste onderdeel van het traject is de opvolging. Je gaat met elkaar het gesprek aan over de resultaten en je stelt samen actieplannen op. Op deze manier bouw je samen met de medewerkers een nog great(er) place to work. In deze fase kunnen wij ondersteunen door gesprekken te faciliteren, workshops en coaching.

Stap 4: evaluatie. We eindigen de jaarcyclus met een evaluatie, waarin we terugblikken op het afgelopen jaar en vooruitkijken naar het komende jaar. Deze cyclus kan ook korter of langer duren, afhankelijk van jullie situatie.

Gedurende het traject houden we je op de hoogte van blogs en events en is er altijd tijd om te sparren met jouw Customer Success Manager om dit traject zo succesvol mogelijk te maken.

Tip: vraag het stappenplan 2023 aan inclusief een checklist en tip.s

4. Wat is de investering?

Investeren in jullie organisatie rendeert altijd. Een hoge mate van vertrouwen leidt tot betere bedrijfsresultaten. Centraal in onze samenwerking staat ons Trust Index-medewerkersonderzoek.

Wij werken vanuit drie verschillende pakketten:

  1. Het Assess™-pakket is voor organisaties die willen weten of zij voldoen aan de criteria om Great Place to Work-Certified te zijn. De resultaten zijn op hoofdlijnen en de begeleiding is digitaal. 
  2. Het Analyze™-pakket is voor organisaties die inzicht willen krijgen op de 'ontastbare' factoren als vertrouwen, trots en plezier. De resultaten zijn op organisatieniveau, afdeling- en teamniveau. Het is mogelijk om te benchmarken en eigen vragen toe te voegen. Je krijgt een Customer Success Manager toegewezen voor de onboarding en de navigatie door te resultaten. 
  3. Het Accelerate™-pakket is voor organisaties die naast de jaarlijkse meting frequenter inzicht willen krijgen door middel van pulse surveys (ook mogelijk met eigen stellingen). 

Binnen alle pakketten kun je meedoen aan certificering en kom je ook in aanmerking voor een plek op de lijst van Best Workplaces. Voor Multinationals is het verplicht om de Culture Audit (5 open vragen over jullie organisatiecultuur) in te vullen bij lijstdeelname. 

Tip: Vraag het investeringsoverzicht aan

5. Wat is de tijdsinvestering?

Onze samenwerking start met de Onboarding met jullie Customer Success Manager. Deze online afspraak duurt 45 minuten.

Design - Interne communicatie

De tweede stap is de interne communicatie. Door vooraf te communiceren over het doel, de opvolging van het onderzoek en wat het oplevert op voor de medewerker zelf, vergroot je het draagvlak. Denk hierbij aan een mailing of het opstellen van een communicatieplan. De tijdsinvestering bedraagt hiervan 1 tot 10 uur. 

Design - Voorbereiding van het onderzoek 

De voorbereiding van het onderzoek start met een kick-off met jullie projectmanager. Hij/zij is verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van het onderzoek. Deze online afspraak duurt ongeveer 30 minuten. Om het onderzoek succesvol te laten verlopen hebben wij 3 documenten nodig:

  1. Een medewerkersbestand met de namen en e-mailadressen van alle collega’s. Ook vul je de afdelingen en teams in die je terug wilt zien in de rapportage. Afhankelijk van de beschikbaarheid van deze informatie bij jullie intern duurt dit 1 tot 3 uur.
  2. We werken met templates voor de uitnodiging en de herinnering e-mail. Deze kunnen jullie checken en eventueel aanpassen. Dit duurt ongeveer 1 uur.
  3. Het invullen van de Culture Brief is een vereiste voor certificering en de lijst van Best Workplaces. Dit zijn kwantitatieve vragen over jullie organisatie zoals demografische groepen, trainingsuren en verloopcijfers. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de data bij jullie intern duurt dit 1 tot 3 uur.

Onderzoek - Tijdens het onderzoek

Het invullen van de vragenlijst duurt gemiddeld 15 tot 20 minuten voor de respondent. Geef je medewerkers de ruimte om de vragen tijdens werktijd in te vullen.

Tijdens de twee weken dat de vragenlijst openstaat kun je de respons met de medewerkers delen. Dit 1 tot 2 uur in een periode van twee weken.

Opvolging - Navigatie door de resultaten

Tijdens een online afspraak neemt jouw Customer Success Manager je mee in de resultaten van het onderzoek. Deze navigatie duurt 1,5 uur.

Opvolging – In gesprek over de resultaten

De opvolging van de resultaten vraagt het meeste tijd. Belangrijke stappen hierin zijn het delen van de resultaten, het in gesprek gaan met elkaar over de resultaten, focusthema’s kiezen en actieplannen opstellen. Voor een kleine organisatie ben je hier minimaal 8 uur mee bezig. Voor een grotere organisatie zal dit meer tijd vragen.

3 belangrijke tips

Je weet dus dat je minimaal 19 uur nodig hebt om het onderzoek goed op te starten en op te volgen. Hoe meer tijd je investeert en je samenwerkt met meerdere afdelingen, hoe succesvoller de opvolging zal verlopen. Houd deze 3 tips in je achterhoofd:

  1. Besteed aandacht aan de voorbereiding. Maak voorafgaand een globaal plan over wat jullie gaan doen met de opvolging. Deel deze op hoofdlijnen voorafgaand aan het onderzoek en houd je er ook aan vast. Hiermee bouw je intern vertrouwen.
  2. Integreer de communicatie en opvolging in bestaande overleggen, bijvoorbeeld dagstarts of teamoverleggen. Hiermee voorkom je nieuwe afspraken in de agenda's van collega's. 
  3. Focus. Zeker in de opvolging. Je hoeft niet alle 60 stellingen tegelijkertijd op te volgen. Kies 3 belangrijkste focuspunten en ga daarmee aan de slag.
6. Hoe werkt certificering en de lijst van Best Workplaces?

Zijn jullie een great place to work? Dan wil je daar uiteraard erkenning voor ontvangen! Het erkenningsprogramma van Great Place To Work bestaat uit certificering en de lijst van Best Workplaces

Stap 1: Certificering

Om gecertificeerd te worden als Great Place To Work-Certified zijn drie elementen van belang:

  • Een Trust Index score van 70% of hoger;
  • Een minimale response op basis van jullie organisatiegrootte;
  • Een ingevulde Culture Brief (een excel document met kwantitatieve vragen over jullie werkgeverschap).

Is jouw organisatie gecertificeerd? Dan krijgen jullie een eigen werkgeverspagina op onze website, een toolkit en mogen jullie voor één jaar het logo gebruiken in al jullie marketinguitingen. 

Stap 2: Best Workplaces

De hoogst scorende gecertificeerde organisaties ontvangen een Best Workplace Award. Deze lijst is gebaseerd op de Trust Index. Voor Multinationals is het verplicht om de Culture Audit (5 open vragen over jullie organisatiecultuur) in te vullen bij lijstdeelname. Jaarlijks maken wij de Top 10 Best Workplaces in vier categorieën bekend, aanvullend met de nodige media-aandacht en publicaties.

Wil je met jouw organisatie meedoen aan de Best Workplaces Awards 2023? Meld je dan voor 12 december 2022 aan en doe mee aan het onderzoek in januari of februari. Aanmelden kan via deze link

Wanneer je in meerdere landen gevestigd bent en ook daar de nationale Best Workplaces behaald hebt, kom je in aanmerking voor een plek op de lijst van Europe's Best Workplaces™ en de lijst van World's Best Workplaces™.

Zowel certificering als het behalen van de award vergroot het interne gevoel van trots, zodat medewerkers echte ambassadeurs worden en het versterkt jullie imago op de arbeidsmarkt, wat helpt bij het aantrekken van nieuw talent. 

7. Wat levert deelname op?

Meedoen aan Great Place To Work is een positieve manier om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van jullie organisatiecultuur. Het vergroot het vertrouwen in de organisatie en leidt uiteindelijk tot betere resultaten. Voor de medewerkers, de organisatie en ook voor jou als mogelijke kartrekker van dit traject. 

Het geeft structuur en zorgt voor het creëren van een gemeenschappelijke taal. Het onderzoek geeft waardevolle inzichten en handvatten om de organisatiecultuur constant te blijven verbeteren. Het vergroot de positieve werksfeer en helpt daarmee om de interne betrokkenheid van al jouw medewerkers te vergroten. Hiermee creëer je meer interne trots, wat bedraagt aan een beter imago. 

Hoe zien we dat terug in de cijfers? 

Doordat we jaarlijks onderzoek doen bij honderden organisaties binnen Nederland en duizenden organisaties wereldwijd, kunnen we ook met cijfers aantonen dat een hoge mate van vertrouwen effect heeft op het organisatie succes. Zo zien we bijvoorbeeld dat het een positief effect heeft op de omzet, er meer sollicitanten worden aangetrokken én dat het verlooppercentage afneemt.

Wij kijken ernaar uit om jouw organisatie te begeleiden naar een great place to work!

Tip: lees de cases van deelnemende organisaties over wat het hen heeft opgeleverd.

Wil je ook aan de slag met jullie organisatiecultuur? 

Plan een online afspraak in om kennis te maken!

Topics: Over Great Place to Work

Comments