Menu
Free Pack
Buy Now

Dit maakt je als organisatie een aantrekkelijke werkgever

door Anouk Minnes, op 15-10-19 10:00

"Jij komt toch die glijbaan op kantoor, feestjes en leuke cadeaus regelen?”. Deze associatie hebben veel mensen indien iemand, veelal van HR, zich specifiek focust op de employee experience, werkgeluk of goed werkgeverschap. Niets is echter minder waar. Ja die feestjes en cadeaus kunnen een mooie blijk van waardering zijn, het teamgevoel versterken en interne trots vergroten. Toch ligt het fundament van wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt én hoe het dat blijft, heel ergens anders. 

De sleutel tot aantrekkelijk werkgeverschap

De ‘truc’ ligt namelijk simpelweg in hoe je met elkaar omgaat, het gedrag dat eenieder vertoont. Het geheim van deze ‘truc’? Vertrouwen. Die glijbaan is natuurlijk leuk, maar wat als niemand eraf durft omdat mensen denken dat je de kantjes ervan afloopt? Wat als je op een bedrijfsfeest bent, maar de directeur geen idee heeft wie je bent en je straal voorbijloopt? En wat als je een cadeau krijgt in de vorm van geld, maar niemand je een oprechte persoonlijke blijk van waardering heeft gegeven over de reden ervan?    

Net zoals het gezegde zegt “echte schoonheid zit van binnen” over onze medemens, is dat bij organisaties net zo. Sommigen lijken van buitenaf een fantastische werkgever die alles biedt, zoals een goed salaris en mooi gebouw, maar waar de interne organisatiecultuur niet gezond is. Waar mensen gepest worden, stroeve communicatie heerst en mensen gezien worden als nummer. Dit soort omgevingen kunnen leiden tot burn-outs, een slecht imago en vertragen of voorkomen zelfs het behalen van resultaten.

Aantrekkelijk werkgeverschap is niet soft

Het kan ook anders. Uit onderzoek blijkt dat een hoge mate van vertrouwen tussen medewerkers en leiders, en medewerkers onderling, de basis is voor aantrekkelijk werkgeverschap én organisatiesucces. De focus op vertrouwen en het handelen naar het zijn van een organisatie die bestaat uit mensen, in plaats van nummers, heeft wel degelijk positieve gevolgen voor de bedrijfsresultaten. Het brengt immers energie en focus. Het maakt dat processen sneller gaan, beslissingen makkelijker gemaakt kunnen worden en de onderlinge samenwerking verbetert.

Lees hierover meer in de whitepaper ‘Vertrouwen, de strategie die overal werkt’. 

Helaas, er bestaat niet 1 succesformule voor het zijn van een aantrekkelijke werkgever. De positieve kant van het verhaal is echter dat iedere organisatie er eentje kan worden. Iedere organisatie is anders, gebaseerd op een bepaalde visie en een set aan waarden. Niet iedere werkgever zal bij iedere persoon passen en vice versa. Het succes zit ‘m in het vinden van de juiste match tussen waar je als organisatie voor staat en de mensen die er werken.

Aantrekkelijk werkgeverschap: dit vinden medewerkers het belangrijkst

Uit onderzoek blijkt dat de volgende thema’s volgens medewerkers de meest bepalende factoren zijn om een organisatie te ervaren als een great place to work.

  • ‘Ik word behandeld als een volwaardig lid van onze organisatie, ongeacht mijn positie’

Een eerlijke behandeling, ongeacht wie je bent of wat je doet in de organisatie, is cruciaal voor een positieve employee experience. Laat mensen voelen dat zij welkom zijn, creëer een omgeving waarin iedereen telt, ontmoedig voortrekgedrag en investeer in het ophalen van ieders ideeën en input. Dit vergroot de innovatiekracht van jouw organisatie.

  • ‘Dit is een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving’

Vertrouw jij je collega’s en managers? Kun je op mensen rekenen? En kun je vrijuit praten? Deze thema’s hebben te maken met het ervaren van een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving. Is dit niet het geval en voelt iemand zich niet veilig? Dan heeft dit grote gevolgen voor iemands welzijn en als organisatie mis je vervolgens het maximale potentieel van die persoon.  

  • ‘Als ik kijk naar wat we bereiken, ervaar ik een gevoel van trots’ 

Het gevoel van ‘samen’ is belangrijk binnen een great place to work. Mensen willen trots zijn op het werk wat zij doen, voldoening ervaren en voelen dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Dit trotsgevoel wordt versterkt in een team waarin goed wordt samengewerkt.  

  • ‘Als ik oneerlijk behandeld word, geloof ik dat ik een eerlijke kans krijg als ik het bespreekbaar maak’

Het vertrouwen in de organisatie groeit indien er iemand is die je helpt als er iets niet goed is gegaan. Dat je het gevoel krijgt dat je er niet alleen voor staat. Bijvoorbeeld doordat er verschillende mogelijkheden zijn om HR in vertrouwen te nemen. Mensen moeten zich vrij genoeg voelen om zich over gevoelige zaken uit te spreken. 

Ontdek in deze blog de 9 stappen om een (nog) aantrekkelijke werkgever te worden. 

Topics:aantrekkelijk werkgeverschap

Deel jouw reactie

Laat je inspireren!

Ontdek al onze blogs, best practices en artikelen over goed werkgeverschap, leiderschap, organisatiecultuur en employee experience.

Schrijf je in voor updates van nieuwe blogs!