Menu
Free Pack
Buy Now

Dit is de beste investering in crisistijd

door Anouk Minnes, op 13-10-20 12:28

#PeopleFirst: van slogan naar concrete resultaten door deze 4 adviezen

In de afgelopen maanden is er veel gesproken over het effect van COVID-19 op organisaties en de mensen die er werken. Over thema’s als mentale gezondheid en mensen op afstand betrokken houden. Over ouders of singles helpen in hun specifieke situaties. We hadden in dit artikel tips kunnen delen over wat je organisatie kan doen om te ‘overleven’. Oftewel om zo min mogelijk negatieve effecten op de korte termijn te doen laten ontstaan. We richten ons echter op de langere termijn, door adviezen te delen waar je ook op korte termijn de vruchten van plukt. Hoewel het zo is dat organisaties alles op alles zetten om hun hoofd boven water te houden, is de realiteit ook dat het tijd is om te investeren in de toekomst. Dat kan niet nog een half jaar wachten. Het is nu tijd om te handelen.

De bedrijfsresultaten van People First

Al 35 jaar meet Great Place To Work goed werkgeverschap, ook gedurende eerdere crisissen. Onze internationale onderzoeksdata laat zien dat hoe organisaties om zijn gegaan met hun mensen gedurende de kredietcrisis van 2007 tot 2009, een effect heeft op de bedrijfsresultaten (zie ook deze infographic). Organisaties waarin medewerkers een consistent positieve employee experience ervaarden lieten een omzetgroei van 14.4% zien. In dezelfde periode verloor de S&P 500 35.5% en FTSE 100 31%. Daarmee is #PeopleFirst niet alleen een mensgerichte en hippe slogan op social media. Het is de belangrijkste investering om jouw organisatie succesvoller te maken tijdens de crisis en om deze positiever uit de crisis te laten komen.

1. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om te weten wat mensen vinden, denken én voelen


Voor alle organisaties geldt dat wat medewerkers en klanten willen, nodig hebben en hoe zij zich gedragen is veranderd in deze crisistijd. Wat dit precies betekent voor jouw organisatie is essentiële informatie. Als je wacht met feedback vragen totdat ‘het weer normaal is’ dan verlies je:

  • waardevolle inzichten in wat voor mensen NU het belangrijkste is;
  • de veranderde behoeftes die mensen hebben in deze crisis;
  • de meest talentvolle medewerkers. Zij zullen niet gaan wachten totdat je ze over een half jaar naar hun feedback vraagt – ze zullen vertrekken naar een organisatie die nú om hen geeft. 

Door medewerkers de gelegenheid te geven om hun ervaringen en feedback te delen door een vragenlijst in te vullen, kun je daar als organisatie direct op anticiperen. Ten eerste om zo het gevoel van stress en onzekerheid van medewerkers te verminderen. Daarnaast bieden medewerkers nuttige inzichten en ideeën om jullie organisatie te transformeren naar wat nodig is om de business draaiende te houden in deze tijd en toekomstbestendig te maken.

2. Laat zien dat jouw organisatie echt een ‘people-first’ organisatie is
 

Veel organisatie zeggen dat zij hun medewerkers op de eerste plaats zetten, zonder dat hun acties laten zien dat ze dat ook daadwerkelijk doen. Maar hoe kunnen sollicitanten en klanten het dan wèl zien? Het certificeren van jullie werkgeverschap helpt dit zichtbaar te maken. Deze certificering is niet iets wat je zelf kunt maken. Het moet een vertrouwenswaardig label zijn, gebaseerd op kwantitatieve data van jullie eigen medewerkers. Het laat de (arbeids)markt zien dat jullie echt geven om wat jullie medewerkers ervaren en dat jullie vastberaden zijn om een gezonde organisatiecultuur te bouwen en te behouden. Hoe jouw organisatie omgaat met jullie mensen tijdens deze pandemie kan jullie merk voor de komende decennia bepalen. Het is nu tijd om te laten zien dat jullie de #PeopleFirst slogan echt in de praktijk brengen.

3. Focus op verbondenheid wanneer mensen dit het meeste nodig hebben
 

De onzekerheid, angst en het pessimisme waarmee deze crisis gepaard kan gaan, maakt het belangrijker om stil te staan bij de zaken die je wèl kunt vieren. Door gezamenlijke successen te vieren, door waardering te uiten naar mensen die extra uren maken of die innoverende werkprocessen hebben ontwikkeld. Deel dit met elkaar en geef zo een interne positieve boost. Ook certificering kan hier een positieve bijdrage aan leveren. Zeker als medewerkers zelf ook in hun eigen netwerken delen dat hun werkgever echt om hen geeft in deze tijd.

4. Laat zien dat je om je medewerkers en hun toekomst geeft  

Zeker in tijden van crisis is het belangrijk dat mensen geloven dat zij kunnen vertrouwen op de beloftes die leiders maken en dat die beloftes ook na worden gekomen. Zij moeten ervan overtuigd zijn dat hun leider/werkgever om hen, hun naasten en om hun toekomst geeft. Door jullie werkgeverschap te meten en te certificeren in crisistijd geef je een duidelijk signaal af: jouw organisatie geeft om het welzijn van haar mensen. En wanneer mensen merken dat er in ze wordt geïnvesteerd, komt dat de organisatie ook ten goede.

Werkgeverschap is verbeterd in crisistijd

Het afgelopen jaar hebben organisaties, naast de specifieke Covid-19 thuiswerk survey, ook meegedaan aan ons Trust Index onderzoek. Uit de resultaten (zie ook deze infographic) blijkt dat de organisaties gemiddeld 3% zijn gestegen ten opzichte van hun vorige meting, met name op de geloofwaardigheid van het leiderschap (+11%).

De vijf sterkst gestegen thema’s zijn:

  • Leiderschap handelt eerlijk en ethisch verantwoord (+10%)
  • Mensen hier worden aangemoedigd om balans aan te brengen tussen hun werk en privéleven (+10%)
  • Leiderschap gaat op een goede manier te werk bij het coördineren van mensen en het verdelen van het werk (+9%)
  • Leiderschap houdt mij op de hoogte van belangrijke kwesties en veranderingen (+7%)
  • De wijze waarop wij een bijdrage leveren aan de maatschappij geeft mij een goed gevoel (+6%)

Het enige gedaalde thema is:

  • Ik heb het gevoel dat ik hier een verschil maak (-6%).

Deze data toont aan dat het meten van medewerkersbetrokkenheid in crisistijd niet automatisch betekent dat de scores dalen. Wellicht juist het tegenoverstelde. Vooral als we zien dat de gestegen thema’s te maken hebben met hoe organisaties handelen in crisistijd door transparante communicatie, focus op de balans tussen werk/privé en iets teruggeven aan de samenleving.

Wil je meer weten over wat wij meten én op welke manier jouw organisatie mee kan doen aan een Great Place To Work traject? Plan een online afspraak!

Deel jouw reactie