Menu
Free Pack
Buy Now

Al 9 jaar een “verjaardagsfeest” bij Great Place To Work

door Anouk Minnes, op 1-10-20 10:40

Vandaag 1 oktober is een bijzondere dag: exact negen jaar geleden begon ik als Projectmanager bij Great Place To Work Nederland. Ik startte in een voor mij moeilijke periode omdat ik een maand eerder mijn lieve vader was verloren. Gelukkig heeft mijn vader het moment dat ik mijn contract tekende nog wel meegemaakt en daarom zal Great Place To Work altijd een bijzondere plek in mijn hart hebben.

De in eerste instantie “gekke combi” van mijn studiekeuze culturele antropologie en commerciële economie was bewust gekozen én een combinatie die ik terugzag bij Great Place To Work. Ik geloof dat door te focussen op mensen, en hoe zij met elkaar omgaan, je betere organisaties kunt bouwen die succesvol zijn. Het was daarom direct een match toen ik de vacature bij Great Place To Work zag en zo voelt het nog tot op de dag van vandaag! Zowel inhoudelijk qua werk als de persoonlijke groei die ik heb mogen doormaken. Toen ik begon voor deze organisatie te werken zei ik altijd dat ik (door de persoonlijke omstandigheden) 50% was van de persoon die ik eigenlijk was, vandaag de dag mag ik zeker zeggen dat de 100% snel weer in zicht komt!

Na negen jaar, eerst als Projectmanager en later als Marketeer, is het tijd voor een korte reflectie op onze eigen organisatie, de trends en waarom dit al negen jaar voelt als een verjaardagsfeestje:

Ontwikkeling van Great Place To Work Nederland

Van “softe” thema’s naar common sense

Het centraal stellen van mensen, het zorgen voor een veilige werkomgeving en ideeën vanaf de werkvloer laten komen. Negen jaar geleden was dit nog niet overal vanzelfsprekend. De afgelopen jaren hebben wij de trends gezien met termen als werkgeluk, employee journey en employee experience. Ik ben blij om te zien dat deze focus steeds meer common sense is geworden en dat wat wij al 35 jaar ‘roepen’ nu overal zo gevoeld wordt én actueler dan ooit is. De volgende stap is natuurlijk daar ook actie en veranderd gedrag aan te koppelen. Helaas is dit niet zo snel te veranderen als een term, maar het kan zeker!

Van lijsttooltje naar strategie

Een van de mooiste ontwikkelingen vind ik dat organisaties de verandering hebben gemaakt van puur alleen meedoen voor lijstdeelname naar het inbedden van de Great Place To Work filosofie in hun organisatiestrategie. Het handelen op basis van vertrouwen is dagelijks werk en vergt commitment in de gehele organisatie. We zien dat organisaties die hoog scoren in de lijst, de Great Place To Work deelname (en vooral het bijbehorende doel) in hun strategie hebben opgenomen. Hierdoor is het een filosofie die je leeft, in plaats van een jaarlijks checkmoment.

Van eenmalig naar trajecten

Toen ik begon in 2011 waren we met zijn viertjes en vooral bezig met het uitvoeren van de onderzoeken en het opvolgen van de resultaten. Workshops en trainingen deden we sporadisch. Dit heeft een enorme toevlucht genomen, met als hoogtepunt nu rond de 100 workshops/trainingen per jaar. Ontzettend trots op mijn collega’s die daar een boost aan hebben gegeven om zo ook organisaties te helpen om commitment te creëren, managers te trainen en dialoogsessies te faciliteren.

Trends in goed werkgeverschap

En hoe hebben de deelnemende organisaties de afgelopen negen jaar zich ontwikkeld? Omdat ik jaren ook de onderzoeksdata heb verwerkt heb ik flink wat percentages en cijfers voorbij zien komen. De belangrijkste drie trends zijn voor mij:

  1. Organisaties maken het verschil in hoeverre zij mensen betrekken bij besluiten die invloed hebben op hun werk en werkomgeving (check ons voorbeeld van onze eigen verhuizing vandaag!)
  2. Een duidelijke visie over waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen (uit ons eigen onderzoek een paar jaar terug bleek dit ook wat lager te scoren, waarop wij direct actie hebben ondernomen)
  3. Bijdragen aan de maatschappij zodat iedereen het gevoel heeft dat zijn of haar werk er toe doet. Een leasebak is niet meer wat iedereen zoekt, mensen wezenlijk van toegevoegde waarde zijn in de samenleving. 

Kom je op mijn feestje?

Anouk 9 jaar in dienst

Waarom een ‘verjaardagsfeest’ zoals in de titel staat? Zo voelt het echt nog iedere keer als een organisatie ‘Ja, we doen mee’ tegen ons zegt! Ik ken niet meer alle organisaties, contactpersonen en bijbehorende Trust Index scores uit mijn hoofd zoals vroeger, maar het gevoel is er niet minder om geworden. Zeker vandaag met het nieuws dat wij (hopelijk snel) in de nieuwe impact hub Oceans in Haarlem mogen gaan werken en dat we als team het #togetherwegotthis motto hebben in deze lastige en onzekere coronatijd. Een team dat altijd, vanaf het begin, gekenmerkt is door lieve mensen met het hart op de goede plek en hart voor de zaak. Alle mooie momenten en ontwikkelingen van de afgelopen negen jaar heb ik bewaard in mijn eigen Great Place To Work museum (ooit open ik eens dit museum!)

Wil je eens met mij kletsen over Great Place To Work om te kijken of je het leuk vind om op mijn 'verjaardagsfeestje' te komen? Stuur mij een e-mail!

Als afsluiter deel ik graag met je een quote van mijn favoriete yogalerares Adriene (van Yoga with Adriene) - als we dit volgen, komen we een heel eind!

“Be yourself,

Be kind to yourself,

and treat others the same way”

Deel jouw reactie