Menu
Free Pack
Buy Now

9 stappen om een (nog) aantrekkelijkere werkgever te worden

door Anouk Minnes, op 1-10-19 11:03

Het zijn van aantrekkelijke werkgever draait om het bouwen van goed werkgeverschap. Vanuit onze visie start dat met vertrouwen, maar het vergroten van vertrouwen verandert niet van de één op de andere dag. Het gaat immers om gedrag. Tegelijkertijd is iedere (inter-)actie een kans om vertrouwen te vergroten. Wat kun je als HR doen om aan de slag te gaan met het aantrekkelijker maken van jullie werkgeverschap? Volg onderstaande negen stappen. En vergeet niet om er een leuk proces van te maken, het is namelijk een positieve boost in de organisatie, wat voor iedereen helpt om met meer plezier naar hun werk te komen.

  1. Creëer commitment in de organisatie en start daarbij bij het leiderschap, op de overtuiging dat goed werkgeverschap gebaseerd op vertrouwen en focus op mensen, leidt tot succes. Is dit niet het geval? Ga wederom het gesprek met elkaar aan of vraag hier hulp bij.
  2. Stel een gezamenlijke visie op van hoe goed werkgeverschap in jullie organisatie er specifiek uitziet. Doe je ogen eens dicht en stel je voor: Hoe ziet het eruit? Hoe gaan mensen met elkaar om? En wat zijn jullie belangrijkste waarden hierin? Visualiseer dit en leg het vast.

  3. Communiceer over en betrek iedereen in de organisatie in deze visie. Het zijn van een goede werkgever, en daarmee het zowel intern als extern aantrekkelijk(er) worden, doe je samen. Stel een ambassadeursgroep op van mensen uit diverse hoeken en lagen, die samen aan de slag willen gaan met jullie werkgeverschap.

  4. Vraag aan je medewerkers wat er speelt. Data geeft inzicht in wat er leeft bij de medewerkers om gericht verbeteringen door te voeren. Medewerkers willen zich gehoord voelen en weten het beste wat er moet gebeuren om van jullie organisatie een aantrekkelijkere werkgever te maken. Zij zijn immers jullie belangrijkste ambassadeurs.

  5. Richt jullie (HR) beleid, rituelen en programma’s op zo’n manier in dat het vertrouwen vergroot. Maak het gevarieerd, geef het een uniek sausje, maak het toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie, zorg dat het persoonlijk is én dat het aansluit bij waar jullie als organisatie voor staan. Vergeet tot slot niet om te communiceren wat jullie doen, om het interne gevoel van trots te stimuleren.

  6. Praat met elkaar. Ga op basis van de inzichten in dialoog met elkaar. Zorg ervoor dat mensen in staat zijn om goede gesprekken te kunnen voeren. Niet zozeer over ‘Waarom vind je dit?’, maar vooral ‘Wat moet er gebeuren om dit te verbeteren?’.

  7. Integreer het in bestaande overlegstructuren. Maak het geen losstaand iets, goed werkgeverschap creëer je namelijk samen. Integreer het daarom in bestaande overleggen. Bekijk ook goed of dit operationele of strategische overleggen zijn, waarbij de laatste meer ruimte geeft om over deze topics te praten. Bij het eerste type overleg is de kans groot dat thema’s in de waan van de dag worden ondergesneeuwd.

  8. Vier successen (ook de tussentijdse). Vergeet niet te vieren met elkaar! Vanuit je successen leer je. Vaak vieren wij enkel als het doel voltooid is, maar mis die tussenstappen niet. Vergeet niemand hierin, iedereen draagt immers bij aan succes.

  9. Deel naar buiten toe. Veelal is dit een eerste stap die organisaties zetten als zij aan de slag gaan met het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Maar deze stap heeft pas echt effect als jullie daadwerkelijk een goede werkgever zijn. Eerst is het zaak om te achterhalen wat jullie onderscheidend maakt als werkgever én jullie mensen het ook echt zo ervaren.

Ontdek ook de verschillende vormen van erkenning van goed werkgeverschap vanuit Great Place To Work.

Topics:employer brandingaantrekkelijk werkgeverschapHR beleid

Deel jouw reactie

Laat je inspireren!

Ontdek al onze blogs, best practices en artikelen over goed werkgeverschap, leiderschap, organisatiecultuur en employee experience.

Schrijf je in voor updates van nieuwe blogs!