Menu
Free Pack
Buy Now

4 urgente redenen om #PeopleFirst om te zetten in actie

door Anouk Minnes, op 15-10-20 11:09

In de afgelopen maanden is er veel gesproken over het effect van COVID-19 op organisaties en de mensen die er werken. De slogan #PeopleFirst is veelvuldig gebruikt op social media kanalen. Maar wat betekent deze slogan én wat voor resultaten levert dit op voor jouw organisatie? Het is de belangrijkste investering om jouw organisatie succesvoller te maken tijdens de crisis én om deze positiever uit de crisis te laten komen. Waarom dit belangrijk is? In dit artikel delen we vier urgente redenen.

De bedrijfsresultaten van People First

Al 35 jaar meet Great Place To Work goed werkgeverschap, ook gedurende eerdere crisissen. Onze internationale onderzoeksdata laat zien dat hoe organisaties om zijn gegaan met hun mensen gedurende de kredietcrisis van 2007 tot 2009, een effect heeft op de bedrijfsresultaten (zie ook deze infographic). Organisaties waarin medewerkers een consistent positieve employee experience ervaarden lieten een omzetgroei van 14.4% zien. In dezelfde periode verloor de S&P 500 35.5% en FTSE 100 31%. 

1. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om te weten wat mensen vinden, denken én voelen


Voor alle organisaties geldt dat wat medewerkers en klanten willen, nodig hebben en hoe zij zich gedragen is veranderd in deze crisistijd. Wat dit precies betekent voor jouw organisatie is essentiële informatie. Als je wacht met feedback vragen totdat ‘het weer normaal is’ dan verlies je:

  • waardevolle inzichten in wat voor mensen NU het belangrijkste is;
  • de veranderde behoeftes die mensen hebben in deze crisis;
  • de meest talentvolle medewerkers. Zij zullen niet gaan wachten totdat je ze over een half jaar naar hun feedback vraagt – ze zullen vertrekken naar een organisatie die nú om hen geeft. 

Door medewerkers de gelegenheid te geven om hun ervaringen en feedback te delen door een vragenlijst in te vullen, kun je daar als organisatie direct op anticiperen. Ten eerste om zo het gevoel van stress en onzekerheid van medewerkers te verminderen. Daarnaast bieden medewerkers nuttige inzichten en ideeën om jullie organisatie te transformeren naar wat nodig is om de business draaiende te houden in deze tijd en toekomstbestendig te maken.

2. Laat zien dat jouw organisatie echt een ‘people-first’ organisatie is
 

Veel organisatie zeggen dat zij hun medewerkers op de eerste plaats zetten, zonder dat hun acties laten zien dat ze dat ook daadwerkelijk doen. Maar hoe kunnen sollicitanten en klanten het dan wèl zien? Het certificeren van jullie werkgeverschap helpt dit zichtbaar te maken. Deze certificering is niet iets wat je zelf kunt maken. Het moet een vertrouwenswaardig label zijn, gebaseerd op kwantitatieve data van jullie eigen medewerkers. Het laat de (arbeids)markt zien dat jullie echt geven om wat jullie medewerkers ervaren en dat jullie vastberaden zijn om een gezonde organisatiecultuur te bouwen en te behouden. Hoe jouw organisatie omgaat met jullie mensen tijdens deze pandemie kan jullie merk voor de komende decennia bepalen. Het is nu tijd om te laten zien dat jullie de #PeopleFirst slogan echt in de praktijk brengen.

3. Focus op verbondenheid wanneer mensen dit het meeste nodig hebben
 

De onzekerheid, angst en het pessimisme waarmee deze crisis gepaard kan gaan, maakt het belangrijker om stil te staan bij de zaken die je wèl kunt vieren. Door gezamenlijke successen te vieren, door waardering te uiten naar mensen die extra uren maken of die innoverende werkprocessen hebben ontwikkeld. Deel dit met elkaar en geef zo een interne positieve boost. Ook certificering kan hier een positieve bijdrage aan leveren. Zeker als medewerkers zelf ook in hun eigen netwerken delen dat hun werkgever echt om hen geeft in deze tijd.

4. Laat zien dat je om je medewerkers en hun toekomst geeft  

Zeker in tijden van crisis is het belangrijk dat mensen geloven dat zij kunnen vertrouwen op de beloftes die leiders maken en dat die beloftes ook na worden gekomen. Zij moeten ervan overtuigd zijn dat hun leider/werkgever om hen, hun naasten en om hun toekomst geeft. Door jullie werkgeverschap te meten en te certificeren in crisistijd geef je een duidelijk signaal af: jouw organisatie geeft om het welzijn van haar mensen. En wanneer mensen merken dat er in ze wordt geïnvesteerd, komt dat de organisatie ook ten goede.

Is jouw organisatie al een Great Place To Work For All? Doe de checklist

Deel jouw reactie