Menu
Free Pack
Buy Now

3 factoren waarom employer branding in crisistijd onmisbaar is

door Barbara Braak, op 6-10-20 15:27

Hoe zorg ik ervoor dat ik in crisistijd nieuw talent aantrek en een goede werkgever blijf voor mijn huidige medewerkers, zodat we met elkaar de organisatiedoelen (blijven) behalen?


Goed werkgeverschap is altijd al een heel belangrijk onderwerp geweest en in tijden van crisis is dat niet anders. Het is misschien nog wel veel crucialer geworden. Er ontstaat een steeds grotere tweedeling tussen organisaties die heel goed zijn voor hun mensen en organisaties die dat niet zijn en misschien zelfs wel “door de mand vallen of zijn gevallen” de afgelopen tijd. 

Employer Branding

Employer branding heeft als doel de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. In deze tijd spelen drie factoren waardoor je op het versterken van het werkgeversmerk (door het bouwen van een sterke interne cultuur) moet focussen:

1. Talent op straat

Een consequentie van de coronacrisis is dat er helaas steeds meer ontslagen vallen. Hoe vervelend dit ook is, dit biedt ook kansen. Dit bekent namelijk dat veel goede krachten op straat komen te staan. Hoe zorg je er voor dat deze talenten jouw organisatie weten te vinden? Dit heeft alles te maken met employer branding – het imago en bekendheid van jouw organisatie als werkgever op de arbeidsmarkt.

2. Sociale veiligheid

Waar dat eerst onwerkelijk leek kan er “zomaar” een pandemie ontstaan – wat op iedereen en iedere organisatie direct óf indirect effect heeft. Hierdoor is er een sterke behoefte aan sociale veiligheid. Dit betekent niet kunnen verzekeren dat mensen hun baan kunnen behouden. Sociale veiligheid heeft alles te maken met transparantie. Als werkgever heb je helaas niet altijd leuk en fijn nieuws te brengen maar door je medewerkers vanaf het eerste moment open en in alle eerlijkheid mee te nemen in de beslissingen die genomen moeten worden, zorg je ervoor dat ze niet lamgeslagen en angstig worden maar juist betrokken en verbonden blijven.

3. Job crafting

Ook zien we dat mensen in deze periode nadenken over wat ze echt leuk vinden, of het werk dat ze doen nog wel bij hun past en of ze nog wel voldoende voldoening halen uit dat wat ze doen. Mensen willen misschien wel weg bij hun werkgever maar durven dat niet in deze turbulente tijd. Gezond verloop is goed én nodig maar hoe kun je er als werkgever voor zorgen dat je medewerkers opnieuw de motivatie vinden? Weet je als werkgever wat je medewerkers nodig hebben om gemotiveerd en met veel energie aan het werk te blijven? Onderzoek biedt inzicht en inzicht biedt handvatten om samen de betrokkenheid te vergroten en zo te zorgen dat jouw medewerkers je allergrootste ambassadeurs zijn.

Ontdek de 5 stappen van Employer Branding in deze whitepaper.

Uitnodiging webinar

In de webinar “Vind & bind talent in crisistijd – Get Certified!” gaan we in op het belang van het zijn van een Great Place To Work én het certificeren daarvan. Ook nemen we je mee in wat het jou, de medewerkers én de organisatie kan opleveren.

Meld je nu aan voor de volgende gratis webinar op donderdag 27 oktober van 10.00 uur tot 10.30 uur.

Deel jouw reactie