Menu

10 vragen & antwoorden over de Best Workplaces Awards 2023

Op 16 mei 2023 maakt Great Place To Work voor de 21e keer de 40 Best Workplaces van Nederland bekend. Deze werkgevers hebben een werkomgeving gecreëerd waarin mensen vertrouwen, trots en plezier ervaren. Op 2 juni maken we tijdens Walk Your Talk (een inspirerende en activerende route in Utrecht) de ranking bekend. Hieronder vind je 10 vragen en antwoorden over de Best Workplaces 2023.

Anouk Minnes
Leestijd 4 min
10 april 2023, geüpdatet 27 februari 2024

1. Hoe wordt de lijst van Best Workplaces opgesteld?

Vertrouwen in organisaties vergroten: dat is onze missie. Door middel van de Best Workplaces Awards erkennen we werkgevers die hierin zijn geslaagd en bieden we een podium. De eerste stap naar het zijn van een Best Workplace is certificering. Hiervoor is een score van 70% of hoger op de Trust Index nodig. Dit is ons medewerkersonderzoek dat vertrouwen, trots en plezier meet in organisaties.

De 40 hoogst scorende organisaties (berekend volgens de Great Place To Work For All-formule) per categorie zijn een Best Workplace.

Dit jaar reiken we voor de 21e keer in Nederland de awards uit.

2. Uit welke categorieën bestaat de lijst van Best Workplaces?

De lijst bestaat uit vier categorieën*:

  • Small: organisaties met 20 tot en met 49 medewerkers 

  • Medium: organisaties met 50 tot en met 500 medewerkers

  • Large: organisaties met meer dan 500 medewerkers

  • Multinational: organisaties met wereldwijd ten minste 1000 medewerkers, waarvan 40% of meer dan 5000 medewerkers werken in een ander land dan het land waar het hoofdkantoor is gevestigd

*Vanaf 2024 bestaat de lijst alleen nog uit de categorieën small, medium en large. Lees meer over dit besluit

3. Hoeveel organisaties doen mee aan de lijst van 2022?

In lijstjaar 2022-23 doen 327 organisaties mee aan het Great Place To Work-traject en zijn 225 organisaties erkend als Great Place To Work-Certified. Om de lijst van Best Workplaces te halen, is deze certificering vereist. Vervolgens is op basis van de For All methode de ranking van de lijst bepaald. Uiteindelijk zijn 40 van de 187 deelnemende organisaties in 2023 erkend als Best Workplace.

De verdeling per categorie:

  • Small: 10 van de 69 deelnemers erkend als Best Workplace

  • Large: 10 van de 17 deelnemers erkend als Best Workplace

  • Medium: 10 van de 74 deelnemers erkend als Best Workplace

  • Multinational: 10 van de 27 deelnemers erkend als Best Workplace

4. Wat levert het zijn van een Best Workplace op?

Naast inzicht in wat er speelt binnen je organisatie en wat jouw medewerkers waarderen, levert een actieve focus op goed werkgeverschap en een gezonde organisatiecultuur betere bedrijfsresultaten op. We zien namelijk dat organisaties die een Best Workplace zijn, significant hogere resultaten behalen.

Wij zijn er dus van overtuigd dat het investeren in een cultuur van vertrouwen een effectieve strategie is om organisatiedoelstellingen te behalen. Dit is uit te drukken in zowel ‘softe’ resultaten (bijvoorbeeld toegenomen innovatievermogen, imago en klantvertrouwen) als in ‘harde’, meetbare resultaten (zoals omzet, verloop en verzuimcijfers).

5. Wanneer is het Best Workplaces event?

Dit jaar willen we gezamenlijk een statement maken om goed werkgeverschap voor iedereen onder de aandacht te brengen. Daarom organiseren wij op vrijdag 2 juni Walk Your Talk.

Tijdens deze route door Utrecht ervaar je verschillende thema's en kun je in gesprek gaan met elkaar. Aan het eind van de dag zetten wij alle Best Workplaces nogmaals in de schijnwerpers door de awards uit te reiken en de ranking bekend te maken. 

6. Wat is het thema van het event?

War on talent. Angstcultuur. Grensoverschrijdend gedrag. Burn-outs en mismanagement. Allemaal termen die we veel te vaak horen. En als het aan ons ligt helemaal niet nodig. Iedereen verdient een werkplek waar vertrouwen centraal staat, waar je kunt groeien en ruimte is voor innovatie. De vraag is enorm. Beloftes vaak des te groter.

Het is tijd om plannen om te zetten in actie. En elke organisatie wakker te schudden dat de mogelijkheden er zijn. Dit doen wij op 'Leave the office early' vrijdag 2 juni in Utrecht.

7. Wat doet Great Place to Work?

Al meer dan 30 jaar meet Great Place To Work vertrouwen binnen organisaties: het fundament van organisatiesucces. Dit doen wij voor diverse organisaties: klein en groot, profit en non-profit, in alle sectoren en in 60 landen. Wij helpen organisaties om een great place to work te worden en te blijven. Dit doen we door:

  • Onderzoek: we meten goed werkgeverschap vanuit medewerkers.

  • Inspiratie: we delen waardevolle content, gebaseerd op unieke data en inzichten.
  • Verbinding: we bouwen een community, niet alleen op social media, maar ook door middel van events.
  • Erkenning: we bieden een podium door middel van certificering en de lijst van Best Workplaces 

8. Wat is de Great Place To Work For All methode?

Onze missie is dat iedereen, ongeacht wie je bent of wat je doet, werkt bij een great place to work. Great Place To Work For All is hét organisatiemodel dat onder andere meet hoe het gesteld is met de innovatiekracht binnen jouw organisatie.

For All definiëren we als: “Het maximaliseren van het potentieel van elk individu door het creëren van een omgeving met een hoge mate van vertrouwen, gedreven door betekenisvolle waarden en gefaciliteerd vanuit effectief leiderschap." Het zijn van een Great Place To Work For All organisatie leidt tot meer innovatiekracht en groei.

9. Ik vind mijn organisatie ook een Great Place To Work! Hoe kan ik meedoen?

De eerste stap voor erkenning van goed werkgeverschap is certificering. Deze certificering is 100% gebaseerd op de perceptie van de medewerkers in het Trust Index-medewerkersonderzoek. Aanvullend levert jouw organisatie de Culture Brief aan: een document met daarin onder andere demografische gegevens en cijfers over bijvoorbeeld werving en verloop. Deze data gebruiken wij geaggregeerd voor publicaties van trends.

Is jouw organisatie een great place to work?

Laat zien dat je een goede werkgever bent en versterk je werkgeversmerk van binnenuit met ons certificaat. 

Aanmelden voor certificering
Certificering_Great Place To Work

10. Hoe ziet een Great Place To Work traject eruit?

In grote lijnen ziet het traject er als volgt uit:

  • Digitale kennismaking. We bespreken jouw doelen en kijken welk pakket het beste bij jouw organisatie past. Daarna ontvang je een voorstel op maat. 
  • Onboarding. Je maakt kennis met een van onze Customer Success Managers. Tijdens de onboarding legt hij of hij uit hoe het traject eruitziet en hoe ons dataplatform Emprising werkt. Ook spreek je een startdatum af voor het medewerkersonderzoek. 
  • Medewerkersonderzoek. Het onderzoek staat 2 weken open. Daarna kun je meteen de resultaten bekijken én hoor je of jouw organisatie Great Place To Work-Certified is. 
  • Navigatie. Tijdens de online navigatie neemt een van onze Customer Success Managers je mee in de resultaten van het onderzoek. 
  • Opvolging. Je gaat zelf aan de slag met de resultaten. Tijdens deze fase checkt jouw Customer Success Manager regelmatig bij je hoe het gaat.
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Goed werkgeverschap

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.